Baťův kanál, česko-slovenský unikát

Baťův kanál vyhlídkové plavby

Na loď patří rum! To ví každý, kdo nosí pruhované triko. A plavit se můžete s moravským rumem i po řece Moravě. Baťův kanál nabízí 52 kilometrů radosti.

Průplav, neboli kanál, z Otrokovic do Rohatce, jak jej Tomáš Baťa chtěl, nebyl nikdy dokončen. Baťův kanál v dnešní podobě spojuje Otrokovice a Sudoměřice, původně sloužil k přepravě uhlí.

Jako většina kanálů v Evropě byl postaven z hospodářských důvodů, ale dnes slouží především k rekreaci. Začalo to snahou o spojení Moravy a Odry na počátku 20. století, jenže přišla Velká válka, která později dostala číslo 1 a světový přívlastek. A pak v roce 1930 povodeň, která smetla Baťovu otrokovickou továrnu. Baťův kanál tak splnil i druhou funkci – protipovodňovou. A přidaly se k tomu i závlahy polí.

„Byl to na jedné straně vizionář, a na druhé muž činu. Pro mě je Baťa srovnatelný se Stevem Jobsem,“ řekl Michal Kalman, provozovatel petrovského přístavu. Aby ne, v listopadu povodeň, v prosinci návrh kanálu. Stavba ale začala až o tři roky později, kdy již byl Tomáš Baťa po smrti. Jeho společnost vedená bratrem Janem Antonínem financovala kanál z více než čtvrtiny, značnou část financí uvolnil stát na mzdy dělníků – místo podpory v nezaměstnanosti.

Kanál byl otevřen 2. prosince 1938, v tomto roce už přečkal povodeň, ale za rohem byla další válka, ještě větší. A pak znárodnění. Ze Zlína se stal Gottwaldov a místo závlah začali družstevníci s melioracemi. V roce 1961 byl zbytečný a ztrátový provoz na kanále zastaven.

Lodě se na Baťův kanál vrátily v roce 1995 a přes dvacet let na něm funguje obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se podílí na organizaci provozu. Dnes má vodní cesta na 52 kilometrech 13 plavebních komor, 8 přístavů a 16 přístavišť.

Pokud si chcete vodní cestu vychutnat po svém, můžete si v petrovském přístavu pronajmout jednu z 47 lodí.

Baťův kanál
Šířka 12 m a hloubka 1,5 m. Rozdíl výšek na této vodní cestě (18,6 m) vyrovnává 13 zdymadel (plavebních komor), hladinu udržuje 13 jezů. Na vodní cestě je postaveno na 50 mostů. Plavební kanál je částečně veden po řece Moravě (26 km) a částečně vykopaným umělým korytem, které se od řeky odděluje ve Spytihněvi a znovu se připojuje ve Starém Městě.

Vodní cesta pro rekreaci
Tato historická vodní cesta byla původně určená k dopravě lignitu z Ratíškovic do otrokovické elektrárny. Dnes je využívána výlučně k rekreačním účelům. Od května do září můžete využít skupinové rekreační plavby kanálem, doplněné poznávacími a gastronomickými programy, nebo si můžete vypůjčit loď a zvolit svůj vlastní program. Nabídka je skutečně lákavá – poplujete romantickou lužní přírodou, poznáte ptačí rezervace, slovácké víno, historická města, naučné stezky i ojedinělé technické památky.

Navíc se nabízí možnost spojit plavbu s cyklistikou, a tak svůj pobyt můžete doplnit cyklistickým výletem do Bílých Karpat nebo Chřibů a návštěvou chráněných přírodních lokalit. Cyklostezka kolem řeky Moravy a Baťova kanálu měří 80 kilometů, začíná v Kroměříži a končí v Hodoníně, většina úseků trasy je vedena mimo motorovou dopravu.

Půjčovny motorových lodí, výletních turistických prámů, kánoí a kol jsou pro vás připraveny ve Spytihněvi, Starém Městě, Uherském Hradišti, Veselí nad Moravou, Vnorovech, Strážnici, Sudoměřicích či Hodoníně.