Miroslav Motyčka: Metelka a Jelínek k sobě mají blízko poctivostí a kvalitou

Stačilo by na to asi jen několik prstů – spočítat tradiční a stále fungující české značky, při jejichž jmenování se vám okamžitě vybaví jejich slavné produkty. Firma RUDOLF JELÍNEK by přitom jistě byla mezi prvními, které vás napadnou. Společnost, která vznikla již v roce 1894, je u nás i ve světě synonymem pro kvalitní alkoholické nápoje. Přestože je historicky spojená s Vizovicemi, moravským městečkem, v jehož okolí sahá tradice výroby ovocných destilátů až do roku 1585, sesterskými společnostmi je rozkročená daleko za hranice České republiky. Skupina má své akvizice v USA, Rusku, Chile, Bulharsku nebo na Slovensku. Od roku 2009 je součástí velké Jelínkovy rodiny i likérka Metelka. A jak potvrzuje Miroslav Motyčka, obchodní a marketingový ředitel společnosti RUDOLF JELÍNEK, spolupráce s Milanem Metelkou se už mnohokrát osvědčila, například při vývoji likéru Bohemia Honey.

Musíte jakožto obchodní a marketingový ředitel znát všechny nápoje, které Rudolf Jelínek vyrábí? Kolik z nich jste vy sám okoštoval?
Nabízíme řádově dvě stovky produktů, ale kdybychom šli po nápojích jako takových, bude jich do padesáti – různé odrůdy ovoce v podobě destilátů i likérů, a k tomu i další značky, třeba právě Milan Metelka. Minimálně jednou jsem určitě ochutnal všechny. A navíc patřím i mezi skupinu pracovníků, kteří mají přímo za povinnost pravidelně testovat a hodnotit naše produkty.

Máte nějakého svého favorita?
Slivovici ve všech jejích podobách. Určitě je to dáno tím, že jsem vyrůstal na jižní Moravě a mám tak ke slivovici blízko jako k matérii. Jsem ale přesvědčený, že slivovice je vpravdě český národní nápoj.

A taky je to nápoj, který je se značkou Jelínek neodmyslitelně spjatý. Vždyť kdo by neznal váš slavný „budík“ – lahev, v níž se nejznámější český ovocný destilát prodává už desítky let. Platí i nadále, že právě slivovice je Jelínkovou „vlajkovou lodí“?
Naše portfolio je široké, jen mezi čistými destiláty máme víc než dvě desítky odrůd ovoce. Ale slivovice je pořád jedničkou. A věřím, že to tak bude i nadále. I když třeba Hruškovice Williams už se prodává řádově polovina toho co slivovice.

Jaká je vlastně pracovní náplň obchodně-marketingového ředitele? Jak velký tým lidí řídíte?
Má role obsahuje komplexní řízení obchodní a marketingové činnosti v České republice. Spolupracuji s týmem řádově patnácti kolegů, přičemž přímých podřízených mám pět.

Které pracovní úkoly plníte s radostí a naopak: jsou činnosti, z nichž příliš nadšený nejste?
Velmi rád spolupracuji s ostatními kolegy na prosazení našich značek v gastronomii. Vidím obrovskou příležitost především v segmentu ovocných destilátů v dobrých restauracích a hospodách. A asi nikoho nepřekvapí, že administrativní a s tím spojené úkony v oblibě příliš nemám.

Kdy jste se vůbec poprvé setkal se jménem Rudolf Jelínek?
Tak to už si nejsem úplně jistý. Myslím, že značku jsem silně zaznamenal poprvé v rámci reklamní kampaně na Plum Vodku, tedy někdy v letech 2002 nebo 2003.

Nastoupil jste přímo na manažerské místo?
Kdepak, začínal jsem před deseti lety jako asistent generálního ředitele. A jsem za to moc rád. Mohl jsem tak poznat chod společnosti v celé šíři. Pak jsem postoupil na pozici obchodního manažera pro nezávislý trh v České republice. Měl jsem na starosti tým obchodních zástupců. Do role obchodního a marketingového ředitele jsem se posunul v roce 2012.

Ve stejném roce poznamenala obchod s lihovinami tzv. metanolová aféra. Jak tehdejší prohibice zasáhla vaši společnost? Sledujete ozvuky této aféry dodnes?
Prohibice a další legislativní opatření zasáhly celé odvětví výroby a distribuce lihovin. Naše společnost stejně jako jiné skoro jeden měsíc nemohla prodávat žádné lihoviny, a později jen při splnění převážně administrativních omezení, které byznys s lihovinami velmi zkomplikovaly. My jsme navíc v roce 2012 nákladně rekonstruovali stáčírnu a měli tak vyrobeno „do zásoby“ takřka roční množství produktů. Ty jsme museli všechny označit novými kolky, a náklady tak byly násobně vyšší, než kdybychom měli na skladě standardní zásobu hotových produktů. Na druhou stranu už v roce 2012 jsme vnímali tuto celou nešťastnou kauzu jako příležitost ozdravit celé odvětví a dnes můžeme s uspokojením říct, že tomu tak skutečně bylo.

Firma RUDOLF JELÍNEK se snaží být „trendy“ a vnímat preference chutí současných zákazníků. Dokládá to například likér Bohemia Honey, na jehož vývoji spolupracoval i Milan Metelka. Proč jste se obrátili právě na něj?
Pana Metelku nejen já považuji za jednoho z nejlepších odborníků na likéry v České republice. Právě z toho titulu se podílel na vývoji Bohemia Honey. Tento likér, který spojuje tradiční chuť tříleté bílé slivovice, vůni švestek a jemnou chuť a vůni lipového medu, je dnes jedním z důležitých stavebních kamenů našeho portfolia.

Likérka Metelka je od roku 2009 součástí skupiny R. JELINEK GROUP SE. Čím podle vás Metelkovy likérky doplňují nabídku společnosti Rudolf Jelínek?
Naše společnosti spolupracují velice úzce na řadě projektů a naše portfolia k sobě mají blízko řemeslnou poctivostí a kvalitou. Vzájemně si přitom vůbec nekonkurují, naopak vhodně se doplňují. Například velmi úspěšně společně rozvíjíme značku Moravský Vaječný, která jak v maloobchodě, tak v gastronomii výborně doplňuje naši nabídku převážně ovocných destilátů.

Který z Metelkových nápojů máte vy osobně v oblibě a proč?
Nejsem zrovna milovníkem sladkého pití, proto mám asi nejblíže k Absinthům.