V obchodech je hned poznáte. Takový tvar láhve jako Metelkovy mléčné likéry MILKY nemá žádný jiný nápoj. Vysoké štíhlé „kuželky“ z čirého skla s rozšířeným dnem dodávajícím láhvi stabilitu. Nejúspěšnější produktová řada rodinné likérky z Moravy setrvala u stejné podoby osm let. A to je v designu příliš dlouhá doba. Nastal čas na změnu, shodli se Milan Metelka a designér Jan Herynek. A tak je tu nová generace MILKY! Jak už to ale v dobrých rodinách bývá, podoba po předcích je na první pohled zřejmá. MILKY však bude nová nejen obalem. Na vyšší úroveň se pozvedl také obsah!
Milan Metelka připravovanou změnu vysvětluje mimo jiné tím, že MILKY vnímá jako živý, dynamický produkt určený především pro mladší generaci. „MILKY prostě není konzervativní značka bez vývoje, která bude desítky let vypadat stejně. Chceme oslovovat mladé lidi, být inovativní, trendy, cool. Touto cestou půjde MILKY i v budoucnu,“ rozvádí důvody zrodu nové generace úspěšných nápojů.
Nemohl si technologii koupit, proto si postup sám vymyslel
Historie oblíbených mléčných likérů Milana Metelky sahá až do devadesátých let. Několik let po rozjezdu likérky si uvědomil, že v tvrdé konkurenci neobstojí jen s meruňkovicí nebo rumem. „Nemohl jsem soutěžit s velkými firmami, které vyrábějí miliony láhví. Musel jsem začít s něčím, co ostatní nedělají. Byl jsem na veletrhu ve Zlíně a ve stánku rakouské firmy Akras viděl prezentaci postupu výroby nápoje typu Baileys, který tehdy začínal být v módě. To mě zaujalo. Jenže jejich stroj už tehdy stál milion korun, což pro mě bylo naprosto nemyslitelné,“ vzpomíná Milan Metelka.
A tak se znovu mohla projevit jeho typická vlastnost, tedy zarputilá vytrvalost při hledání řešení problému. Takže namísto nákupu drahé technologie vymyslel postup vlastní. „Ani tehdy, ani dnes není moc výrobců, kteří mléčné likéry umějí. Není totiž vůbec jednoduché spojit mléko s alkoholem. A tak jsem zkoušel, míchal, měnil teploty, testoval různé mléko tak dlouho, dokud jsem s výsledkem nebyl maximálně spokojený. Nakonec můj postup zafungoval a díky krémům, tedy mléčným likérům, jsem si vybudoval jméno,“ shrnuje několikaleté snažení o dokonalý produkt. Díky jeho neústupnosti se zrodil nejen Moravský Vaječný, který odborníci označují za nejlepší likér svého druhu u nás, ale také celá řada MILKY.
První láhve byly z Itálie
Vůbec první láhve MILKY vyrazily za zákazníky ještě z Moravských Prus v roce 1997. Dnes je z nich jednoznačně nejprodávanější produktová řada z portfolia likérky Metelka. „Naše kompletní produkce čítá zhruba osm set tisíc lahví a z toho necelých tři sta tisíc jsou právě MILKY,“ dokládá na číslech Milan Metelka. Zatímco popularita těchto mléčných likérů za roky výroby nevykazuje výkyvy, naopak stále roste, design této řady – přesně v intencích snahy o dynamiku produktu – prošel několika výraznými obměnami.
V počátcích plnili MILKY do láhví s názvem Diana, které Milan Metelka dovážel z Itálie. Pro své účely je ještě nechal doplňovat návarkem pro etikety. Od vylepšení původního nakupovaného obalu se však likérka Metelka postupně propracovala až k vývoji vlastního a originálního tvaru. Design potisku doznal výrazné změny v roce 2006, kdy se z vertikálního štítku viditelného z čelní strany stala etiketa obepínající celou lahev a také značnou část její výšky. Stejná etiketa přestála i změnu láhve, k níž došlo v roce 2012. Co se ale za celou dobu vývoje řady MILKY nezměnilo, je čirost skla. „Na rozdíl od podobných výrobků jiných firem totiž likérka Metelka nemá důvod obsah schovávat v tmavých a neprůhledných láhvích, naopak barvy nápojů, jejich konzistenci a hlavně kvalitu hrdě prezentuje v průhledném skle,“ podotýká Milan Metelka.
Jednoduchý, čistý design, praktický do posledního detailu
Na čirosti skla se nic nezmění ani u nové generace MILKY, která se objeví v obchodech během letošního roku. Zbývající prvky designu však doznají docela výrazných změn, které jsou vedeny snahou o zjednodušení a zrušení zbytečné zdobnosti. „Láhve, které nyní likérka Metelka využívá, jsou staré osm let a etikety čtrnáct let. To už je v grafickém designu extrémně dlouhá doba,“ podotýká designér Jan Herynek.
Od Milana Metelky dostal zadání vyvinout láhev, která naváže na své předchůdkyně a bude nejen odpovídat soudobému designu, nýbrž bude nadčasová. „Měl jsem dodržet hlavně výšku láhve. Chtěl jsem taky, aby byla jednodušší, tvarově čistší. V návaznosti na sklo se změnila i podoba etikety, která nově neobepíná celou láhev a zatímco na původních potiscích jsme zdůrazňovali barevnost, nyní chceme nechat vyniknout přímo barvu nápoje a pracujeme jen s uměřeným barevným značením na ušlechtilém materiálu,“ popisuje detaily návrhu nové generace MILKY Jan Herynek.
Design klade důraz na barvu a kvalitu samotného nápoje. „K tomu směřujeme i výběrem přírodního materiálu pro etikety. Namísto okázalého, lesklého a zlatého se ubíráme směrem ke střízlivému, jednoduchému, čistému, přírodnímu. Vydáváme se cestou větší decentnosti,“ doplňuje designér s tím, že nová vizáž dodrží i další prvky typické nejen pro předchozí MILKY, nýbrž celkový design likérky Metelka. To se týká i takové drobnosti, jako je prstenec u uzávěru lahve, který se v použitém materiálu i v uzavírání lahve bude blížit řešení Moravského Vaječného. „Shodli jsme se, že budeme používat krátký stříbrný uzávěr, který bude korespondovat se stříbrnou ražbou na etiketě, a k tomu přibude transparentní kapsle. Díky tomu nebude uzávěr působit tak mohutně jako doposud,“ doplňuje Jan Herynek. Tato změna má i velmi praktické důsledky, protože u původních láhví MILKY s dlouhými uzávěry byly příliš velké styčné plochy mezi uzávěrem a sklem. „Docházelo pak k zatékání likéru a zasychání. To někdy vedlo k tomu, že s uzávěrem nešlo manipulovat. Nové uzávěry budou mít styčnou plochu mnohem menší,“ vysvětluje Milan Metelka.
Nejde vyrobit? Pochopení našli ve Sklárnách Moravia v Úsobrně
Jak dlouho vývoj designu trval? První rozhovor o potřebě posunout MILKY vzhledově do současnosti vedli Jan Herynek s Milanem Metelkou již v létě roku 2018. „Následovaly ale další diskuse a teprve, když jsme našli základní shodu, mohli jsme postoupit k výkresové a realizační fázi. Diskuse je na přípravě tak zásadního kroku to nejdůležitější,“ zdůrazňuje Milan Metelka s tím, že s Janem Herynkem posuzovali minimálně čtyři tvarové varianty nové láhve.
Výkresový vývoj vítězné verze pak trval dva měsíce. „Bylo samozřejmě nutné návrh konzultovat i se sklárnou, s konstruktéry, kteří znají sklářskou technologii. A tady jsme narazili na problém. Překvapivě nám v jedné sklárně tvrdili, že výroba navržené láhve není možná,“ vzpomíná na nečekaný zádrhel Jan Herynek. Nezbývalo než zkusit štěstí jinde. Obrátili se na Sklárny Moravia Úsobrno, kde již likérka Metelka vyrábí sklo pro řadu absintů. „Tamní konstruktér Jaroslav Endl Fiala hned všechno pochopil a jen s drobnými doporučeními jsme se dohodli na výrobě. Bylo vidět, že má o práci zájem. Všechno je prostě o lidech,“ přiznává úlevu Jan Herynek.
Změna přinesla zájem distributorů
Milan Metelka nezastírá, že změna proporcí skla, zmenšení půdorysu, bude mít příznivý dopad také na atraktivitu MILKY pro distributory a obchodní řetězce. „Samotného mě překvapilo, jaký vliv na trh měl tvar láhví. Jen díky tomu, že nová láhev nezabírá tolik místa a do kartonu a na paletu se tak vejde více láhví, kývl na spolupráci Penny Market. Takže věci, které jsou pro běžného zákazníka neviditelné, se v obchodu projevují zásadně,“ nechává nahlédnout do zákulisí Milan Metelka.
Přestože měl tento požadavek na design praktický a obchodní důvod, Jan Herynek jej využil i zajímavému designovému detailu. „Dno ze silného skla je zúžené, takže nezabírá tolik místa, ale zároveň shora není vidět a pozorovatel tak může mít pocit, že se láhev nad stolem lehce vznáší. Dno láhev opticky nadzvedává, současně ale svou mohutností podporuje dojem ze silné, těžké materie. Lahev je pak těžší a zkušenosti jsou takové, že se lidé rozhodují i podle váhy produktu,“ vysvětluje koncepci nové MILKY promyšlenou do posledního detailu.
Vylepšení se dočkal i obsah, cena ale zůstane na stejné úrovni
Přestože nejviditelnější změna nové generace MILKY se týká její vizáže, vylepšení si Milan Metelka při této příležitosti nachystal i pro recepturu. „Rozhodli jsme se, že likér už nebude stavěný na klasickém řepném lihu, nýbrž na destilátu, který prošel stařením. Do MILKY proto budeme přidávat obilný destilát, obilnou whisky. A v kokosové MILKY bude třtinový destilát, tedy vlastně rum. Nápoj tudíž bude stavěný na kvalitních destilátech, které jsou kvalitativně o úroveň výš než konzumní řepný líh,“ vyzdvihuje Milan Metelka. Ubezpečuje však, že byť se odehraje podstatná změna v designu i v receptuře, likérka se vynasnaží, aby cena zůstala stejná. „Nebudeme MILKY posouvat z určité cenové úrovně, na kterou jsou zákazníci zvyklí,“ slibuje.
V současné době se MILKY vyrábí v sedmi příchutích: karamel, čokoláda, kokos, káva, banán, whisky a jahoda. „Dynamika této řady je spojená i s nabídkou příchutí. Nevnímáme ji jako uzavřenou. Pokud je poptávka po nějaké příchuti, vyvineme ji, pokud o některou zájem není, její výrobu jsme schopni uzavřít. Reagujeme na trh. Kdyby byla v módě například pistácie, uděláme pistáciové MILKY. Standardně se ale nejvíce prodávají klasické příchutě, jako jsou čokoláda nebo karamel. Ovocné tolik atraktivní nejsou,“ dodává Milan Metelka.