Když v roce 2015 Milan Metelka převzal od kamaráda trafiku v centru Vyškova s plánem, že ji promění ve svou podnikovou prodejnu a současně klidné místo pro debatu o výběrových destilátech, věděl, že riskuje a dělá krok do neznáma. Ba co víc, obával se, že Metelka Liquor Shop se nezařadí mezi jeho úspěšné projekty. Ale omyl! Černé scénáře se po šesti letech nenaplnily.
Naopak, obchůdku v Dobrovského ulici, jehož koncept je postavený na atraktivním a prosvětleném interiéru, nabídce výhradně kvalitních a prémiových produktů a komunikativní, ochotné a přívětivé obsluze, se nadmíru daří. A to natolik, že se Milan Metelka nevzdává myšlenky na otevření další pobočky.
V trafice se prodávaly i Metelkovy likéry
Nápad na otevření obchůdku vnukl Milanu Metelkovi generální ředitel společnosti Rudolf Jelínek Pavel Dvořáček. Poté, co se likérka Metelka přestěhovala z Moravských Prus do Vizovic, šéf jedné z našich největších likérek navrhoval, aby ve Vyškově vzniklo alespoň Metelkovo muzeum nebo domovské sídlo. „Myšlenka, že bychom zůstali s místem vzniku naší firmy spojeni touto formou, se mi moc líbila. Postupně tato idea krystalizovala a v roce 2015 se našlo i místo, kde jsme ji mohli uskutečnit,“ vzpomíná Milan Metelka.
V obchůdku v pěší zóně, nad nímž dnes svítí velký vývěsní štít METELKA, kdysi bývala trafika. Když ji kamarád Milana Metelky otevíral, domluvili se, že bude prodávat jeho produkty. „Zaplatil jsem i vybavení. Trafice se ale přestalo dařit a její úroveň upadala. Měli jsme dohodu, že pokud by došlo na nejhorší, podnik budu moci převzít. Všechno do sebe zapadlo v době, kdy jsem o podobném místě začal uvažovat. Takže jsem od kamaráda odkoupil zbývající zboží a mohli jsme se pustit do úprav,“ popisuje likérník.
Umakart musel pryč. Interiér se radikálně změnil
O návrh rekonstrukce prostoru a jeho přeměny v přívětivý obchůdek s kvalitním pitím požádal designéra Jana Herynka. „Když jsem se přišel poprvé podívat, nebyl to veselý pohled. Viděl jsem klasickou temnou trafiku s pultovým prodejem a s nábytkem ze šedivého umakartu. Milan si původně představoval, že umakartový nábytek využijeme. Dlouho jsem si s tím lámal hlavu. Ne s tím, jak bychom umakart využili, nýbrž s tím, jak mu mám vysvětlit, že ho musíme vyhodit,“ směje se Jan Herynek. Nakonec ale Milan Metelka jeho radikální řešení rychle přijal.
Pak už se také snadno domluvili na koncepční změně uspořádání prostoru. „Chtěl jsem celý interiér otevřít, zbavit se pultu, který uměle odděluje prostory pro prodávajícího a kupujícího. Zákazníci teď mohou kolem prodejního ostrůvku volně procházet, prohlížet si zboží, vybírat si a nemusejí žádat prodavače, aby jim vybrané zboží podával. Personál je tady přítomen spíše jako asistenční služba a odborník, který je zákazníkům k dispozici, pokud potřebují poradit, pomoci s výběrem,“ vysvětluje záměr olomoucký grafik a blízký spolupracovník Milana Metelky.
Chceme s našimi zákazníky mluvit
Symetrické architektonické řešení prodejny, centrální prodejní místo a nábytkový design stavící na přírodních materiálech není to jediné, co zákazníka při vstupu do Metelka Liquor Shopu upoutá. „Zákazníci si to možná ani neuvědomují, ale využili jsme tu několik zajímavých a neobvyklých nápadů. Kromě toho, že mohou k sortimentu volně přijít, prohlížet a vybírat si, je důležité i to, že nemáme vystavené ceny. Chtěl jsem tím přimět zákazníky, aby se s prodávajícím začali bavit, aby je to pobídlo ke komunikaci,“ doplňuje Milan Metelka s tím, že šestileté zkušenosti mu dávají za pravdu. „Funguje to neskutečně dobře. Kdybychom ceny vystavili, zákazníci by se tady jen prošli, zhodnotili ceny a odešli. Takto s námi hovoří a my jim tak můžeme leccos doporučit a vysvětlit,“ dodává Milan Metelka.
O přívětivou a fundovanou komunikaci se starají manželka Milana Metelky Vlaďka a jeho sestra Zlata Zelová, které se snaží, aby měli zákazníci patřičný servis. „Dokážeme jim poradit, o všech nápojích něco víme, povyprávíme, doporučíme. Ke každému produktu se váže příběh, který může zákazníky zaujmout. Většinu nápojů jsme ochutnaly a já osobně mám od dětství vztah k bylinkám, což se v tomto oboru ohromně hodí,“ přibližuje svůj vztah k zákazníkům Vlaďka Metelková.
Závist se neprojevila. Že by změna generací?
Milan Metelka přiznává, že když obchod otevírali, očekával velký průšvih. Skepticky předpokládal, že se negativně projeví maloměstská atmosféra. „Mnohokrát jsem se s tím setkal. Všude jsem prodával, jen ve Vyškově jsem měl potíže. Lidé mi stále něco vyčítali a nic se jim nelíbilo. Dnes jsem jim ale za to veškeré reptání a kritizování vděčný, protože mě to vyprovokovalo k tomu, abych šel do světa a hledal zákazníky jinde. Nebýt toho, tak bych se možná utloukl tady doma,“ usmívá se likérník, jehož produkty mají velký úspěch i na zahraničních trzích.
Metelka Liquor Shop však potkalo něco, co jeho majitel absolutně neočekával. Závist se neprojevila. Obchůdek má úspěch. „Zdá se, že mě nakonec ve Vyškově přijali a zvykli si k nám jezdit i zákazníci odjinud. Máme každý rok třicetiprocentní nárůst prodejů, a to i v letošním roce, který je výrazně ovlivněný koronavirovou pandemií. V prvních letech jsme prodělávali, ale postupně se situace stabilizovala a teď je již obchod výdělečný. Zisk to není nijak ohromující, ale i kdyby byl minimální, má pro mě existence obchodu velký smysl, protože přináší firmě obrovskou reklamu,“ neskrývá spokojenost Milan Metelka.
Další pozitivní zjištění je, že pro většinu kupujících není prioritou cena produktu. Důležitá je pro ně kvalita. „Na tu se u nás mohou spolehnout. Proto se k nám taky vracejí. Získat takové zákazníky ovšem trvá delší dobu. U nás nekoupíte běžné a levné lihoviny, tento sortiment necháváme na samoobsluhách. Jsme schopni zákazníkům nabídnout alternativu, ale becherovky, fernety nebo tuzemáky u nás nekoupíte. I proto, že se nám daří i bez těchto standardních lihovin, považuji náš obchod za obrovský úspěch,“ hodnotí šest let existence prodejny.
U Metelky se nejlépe prodává… Metelka
V komorním obchůdku mohou zájemci vybírat ze zhruba tří set druhů lihovin, a to jak z produktů likérky Metelka, tak i z výběrových destilátů jiných značek z České republiky i ze světa. Většina z nich v supermarketech není běžně dostupná. A co se nejlépe prodává? „Jakkoliv to může znít, že se chlubím, v našem obchodě se nejlépe prodávají naše věci,“ usmívá se Milan Metelka. Na prvních pozicích v popularitě se podle něj drží například Moravský Vaječný, Saint Hubert’s Liqueur, Tea Spirit nebo teď čerstvě Black Stamp. „Opravdu jsem nečekal, že lidé naše produkty a obchod takto přijmou. A mám z toho velkou radost. Zdá se mi, že je to i generační změnou. Mladší lidé už mají jiné modely chování než starší, kteří většinu života prožili v dusivé atmosféře komunismu,“ domnívá se podnikatel.
Úspěch vyškovské prodejny je pro Milana Metelku zdrojem optimismu. Pokud se firmě a obchodu bude dařit i nadále, nemusí v budoucnosti zůstat jen u jednoho ráje dobrého pití. „Mohli bychom otevřít i další podnikové prodejny, které by pomohly šířit dobré jméno naší značky. S rozhodnutím ale rozhodně počkáme na příznivější dobu po koronavirové pandemii,“ uzavírá Milan Metelka.