Ještě nedávno bychom si jen stěží dovedli představit, že potkáme na ulici dívku v šatech s typickým folklorním motivem srdce nebo mladíka v tričku s potiskem imitujícím krojovou košili. Ale časy se mění. A krásně se mění! Lidové motivy se v současné módě uplatňují stále více – a nejde jen o klasiku typu modrotisku. Jedním z pádných důkazů o popularitě lidového umění a ornamentiky v módě pro každodenní nošení, ale taky v doplňcích, je projekt Trika z Kyjova, který od roku 2014 rozvíjejí dva vitální mladí muži Martin Zrzavý a Tomáš Jeřela.
Když svůj projekt představují při různých veřejných prezentacích, vysvětlují: „Jsme dva folkloristi z Kyjova, folklor je náš životní styl, folklorem žijeme. A chtěli jsme ho popularizovat.“
PRVNÍ NÁPAD? TAK TROCHU RECESE
S nápadem, jak toho dosáhnout, přišel Martin Zrzavý na zkoušce slováckého souboru lidových písní a tanců Kyjov. „Říkal jsem si, že bychom si ze srandy mohli udělat normální tričko, které by bylo potištěné vzorem kyjovské krojové košile. A ono se to chytlo. Do půl roku jsme potiskli první várku, jenže o trika byl takový zájem, že jsme museli udělat ještě tři dotisky,“ vzpomíná. Rozjezd to byl velmi slibný, ale začínali doslova v polních podmínkách. „Neměli jsme kancelář, pracovali jsme vlastně z vinohradu. Sklad byl u nás ve sklepě a tam jsme taky při osobním odběru zvali lidi na pohárek. Postupně jsme dokoupili vybavení, tiskárny. A k zatím poslednímu, zato velmi výraznému posunu došlo letos v lednu, kdy jsme se nastěhovali do kamenné prodejny v Kyjově,“ popisuje rozvoj Tomáš Jeřela.
OD ŠATŮ A PLAVEK AŽ K VZORNÍKŮM PRO TETOVÁNÍ
Přestože zájem o trika rostl, záhy pochopili, že jenom s jedním typem produktu si pozornost potenciálních zákazníků neudrží. Nabídku postupně rozšiřovali, a to nejen o další druhy oblečení, ale také různé doplňky. Dnes si v jejich e-shopu a prodejně mohou „děvčice“ vybírat taky šaty, sukně, tílka, plavky a mikiny, na „šohaje“ čekají mikiny i plavky a do folklorního je možné obléct i nejmenší, protože Trika z Kyjova nabízejí i dětské velikosti triček a dokonce dětské body. Lidové motivy ale můžete díky invenci zakladatelů kyjovského projektu nosit na taškách a batozích, šátcích, náušnicích, motýlcích a kšandách, manžetových knoflíčcích nebo obalech na mobil. A těm, kterým svrchní oděv k vyjádření náklonnosti k lidové kultuře nestačí, mohou z Kyjova zaslat i vzorníky pro tetování.
NA FESTIVAL VE STRÁŽNICI V TRIČKU Z KYJOVA
Vzory pro své oblečení si ze začátku navrhovali sami, ale díky rychle se šířící pověsti se na ně začali obracet lidé z blízkého i vzdálenějšího okolí a vozili jim originální části krojů se vzory vhodnými k potisku. „Jsme za to vděční, některé košile se nám hodně špatně sháněly,“ vysvětluje Martin Zrzavý a upozorňuje, že na tričko umějí vytisknout jakýkoliv motiv, se kterým zákazník přijde. „Už jsme na zakázku dělali třeba sportovní dresy, vlajku pro kapelu nebo trička pro dětský soubor Kyjovjánek,“ doplňuje. Produkty se jim začaly skládat do kolekcí. „Momentálně jsou to například soubory využívající motivy populárního tureckého šátku, modrotisk nebo typický lidový srdcový ornament. Přizvali jsme taky ke spolupráci malířku Lenku Jurečkovou, která pochází ze Bzence, ale teď žije v Praze. Její originální motiv tiskneme na trika, tílka a mikiny,“ popisuje Tomáš Jeřela. Letos se jim navíc dostalo velké pocty, neboť ve spolupráci s Národním ústavem lidové kultury připravili oficiální trička a další věci s motivem Mezinárodního foklorního festivalu Strážnice 2019.
KDYŽ S FOLKLOREM V MÓDĚ ZAČÍNALI, BYLI SAMI
Nejprodávanější však dodnes zůstávají imitace krojových košilí. „Zájem o ně přesahuje hranice regionu a leckdy i republiky. Trička si kupují i potomci emigrantů nebo členové rodin, kteří tady pořád ještě mají příbuzné. Máme už třeba objednávky z Los Angeles nebo Nového Zélandu,“ zmiňuje Zrzavý vzdálená místa, po nichž se procházejí jejich zákazníci. Oba doufají, že obliba folklorních motivů hned tak neopadne. „Když jsme začínali, byli jsme víceméně sami. Za těch pár let se objevila řada dalších značek, které z folkloru čerpají. Vezeme se všichni na módní vlně, ale věříme, že v srdcích lidí bude folklor stále živý,“ shodují se. Všechny produkty najdete na webu www.trikazkyjova.cz a v prodejně na kyjovském náměstí, ale během jara, léta a podzimu je můžete navíc osobně potkat na různých folklorních a hudebních festivalech, při akcích typu otevřené sklepy nebo na vinobraní. A pánové slibují, že pokud se u jejich stánku objevíte v jejich tričku, máte minimálně jeden pohárek vína jistý. Lákavá nabídka, co říkáte?