Bombardino vymysleli hoteliéři v italském Livignu v 70. letech 20. století a z tohoto vyhlášeného lyžařského střediska se jeho popularita šířila světem jako lavina.
Peppermint, Coffee, Curaçao a Bombardino – donedávna čtyři základní pilíře produktové řady SHAKER. Jenže jak tato produktová řada, tak celá likérka METELKA se velmi dynamicky vyvíjí a pružně reaguje na zájem a preference zákazníků. Proto rozhodně nepřekvapuje, že řada SHAKER v roce 2020 nejen prodělala redesign etiket i lahví, ale že se Milan Metelka rozhodl zaměřit zvláštní pozornost na Bombardino. Tradiční italský vaječný likér, který se výborně hodí pro přípravu jak teplého nápoje se stejnojmenným názvem, tak přímou konzumaci, je nápoj výjimečný. Exkluzivní proto musí mít i obal. S novou vizáží ze studia Design Herynek bude Metelkovo Bombardino v obchodech nepřehlédnutelné. Šéf rodinné likérky dokonce nadšeně prohlašuje, že je to její „nejhezčí produkt“.
„Nechtěl bych, aby naše značka byla vnímána podobně jako například Rudolf Jelínek, který byl založen před více než sto lety a svou prezentaci staví na historii a ukotvení v tradicích. My jsme živá, dynamická firma, a to by se mělo projevovat i v designu. Velká část produktů naší konkurence se od sebe nedá rozlišit, protože všichni se tváří staromilsky, konzervativně, ale podle mě tudy cesta nevede. Pokud to tak dělají všichni, tak to není věrohodné, ztrácí se originalita a výjimečnost,“ přibližuje vyhraněný pohled na korporátní design Milan Metelka.
Proto se nebrání vizuálním změnám svých produktů, a to ani radikálním. V loňském roce se dočkala omlazovací kůry řada MILKY a nové lahve pro MILKY navržené Janem Herynkem začala likérka využívat i pro řadu SHAKER. Kromě moderního a tvarově čistého vzezření mají i distribuční výhodu: zmenšený půdorys je atraktivnější pro obchodní řetězce. „Využití jednoho typu lahví pro obě produktové řady je praktické po výrobní i distribuční stránce. Zároveň ale zachováváme originalitu a výjimečnost v designu etiket. Chci, aby všechny naše produkty vypadaly živě, svěže. A speciálně se to týká Bombardina, likéru, který je sám o sobě živý a plný energie,“ vysvětluje likérník.
Nové etiketě Bombardina vévodí autorská kresba členitého horského masivu, jejíž autorkou je designérka a ilustrátorka Kateřina Janků ze studia Design Herynek. Zlatavě žlutý likér v tak oslnivém a originálním obalu na trhu prostě nenajdete. „Zadání pana Metelky bylo, že chce z Bombardina udělat samostatnou značku, produkt. Dříve bylo součástí řady SHAKER a nyní jsme ho i designem etikety z řady vydělili,“ vysvětluje Jan Herynek. Výjimečný design nebyl hotov ze dne na den. Představuje téměř roční práci a promýšlení různých variant. „Etiketu jsem vyvíjel od jara minulého roku. Na počátku jsem našel její dobrý tvar a velikost a vytvořil vhodnou typografii. Pro ústřední motiv hor jsem zvolil formu kresby, a to kvůli originalitě rukopisu a pro jednodušší přiblížení zákazníkovi. Vždy je potřeba nějaké stylizace, pokud nechcete zvolit fotku. A ta pro mou představu nepřipadala v úvahu,“ přibližuje zrod koncepce Jan Herynek.
Při výběru motivu kresby padla volba na horský masiv ze dvou důvodů. Tak především Bombardino k horám a zimě patří. Nápoj totiž vymysleli hoteliéři v italském Livignu v 70. letech 20. století a z tohoto vyhlášeného lyžařského střediska se jeho popularita šířila světem jako lavina. „Motiv hor je ale univerzální. Může být atraktivní pro zákazníky v horském hotelu i v městském supermarketu,“ míní Jan Herynek. Panoramatická kresba skalnatých hor byla pro novou etiketu ideální také vzhledem k relativně vysoké a kónicky se zužující lahvi. „Takový tvar nedává moc prostoru pro horizontální motiv. Hory, které se taky do výšky zužují, a k nim část oblohy tvořené organickými tvary do tohoto rámce výborně zapadají,“ objasňuje designér.
Kresby se nakonec neujal sám, nýbrž ji svěřil své nové kolegyni Kateřině Janků. Její kresebný styl se mu jevil pro tento úkol ideální. „Když u nás Katka začala pracovat, rozhodl jsem se, že jí tuto ilustraci svěřím. Její autorský rukopis není tolik komerční, ale v kombinaci s Bombardinem je zajímavý. Měl jsem již motiv vymyšlený, takže jsem jí předal vlastní kresbu s tím, že bych chtěl, aby ji zpracovala podle svého cítění. Na etiketě byla hotová typografie a rozvržení všech grafických elementů. Díky tomu Katka věděla, jaký prostor může pro ilustraci využít a mohla se soustředit na svou část práce. Logo produktu jsem už měl s předstihem hotové a schválené. Krásně se aplikovalo na bílou kapsli formou zlaté ražby,“ nechává nahlédnout do zákulisí designérské práce Jan Herynek.
K působivému výsledku výraznou měrou přispívá i složitá výroba. „Ve spolupráci s tiskárnou jsme vymysleli postup, který pro výsledný efekt spojuje několik technologií. Je to jednak tisk přímými barvami, které obarvují stříbrnou ražbu do požadovaných tónů zlaté, stříbrné a bronzové, a současně tisk přímou modrou barvou, která je korporátní pro likérku Metelka. Pro reliéfní ražbu v typografii a logu pak využíváme slepotisk a zapotřebí je i zlatá ražba a výsek,“ vyjmenovává designér s tím, že stanovení technologie bylo určující už pro způsob kresebné práce a její přípravu pro výrobu.
Výsledná etiketa měla u zadavatele obrovský úspěch. Milan Metelka je z nové vizáže Bombardina upřímně nadšený. „Bude to náš nejhezčí produkt,“ říká dokonce. Na druhou stranu si uvědomuje, že jeho nadšení nemusejí sdílet zákazníci. „Uvidíme, jestli takový originální a jedinečný design přijmou. To je rozhodující. Ne vždy se potvrdilo, že co se líbí mně, má taky obchodní úspěch. Takže uvidíme, necháme se překvapit, ale snad to bude překvapení příjemné,“ doufá.
Jan Herynek má radost, že se šéfovi likérky odvážný design líbí a přes obavy, které má o osud produktu, schválil návrh do výroby. „Takových manažerů jsem mnoho nepotkal. Nejen, že bedlivě sleduje současné trendy v designu a usiluje o moderní vzhled svého portfolia, ale je i schopen odolávat tlaku okolí, aby prodával produkty s neoriginálním designem. Místo toho se vydává na rizikovou a dobrodružnou cestu s nezvyklým designovým řešením,“ oceňuje olomoucký designér.