Folklorní ornament: Malebná tradice ožila v secesi

Když se na přelomu 19. a 20. století zrodila secese, přinesla do světa umění neotřelý pohled na krásu a funkčnost. Tento styl, známý svými elegantními liniemi a inspirací přírodou, však čerpal i z hlubokých kulturních kořenů. Na Moravě, regionu s bohatou folklorní tradicí, se právě ornament stal klíčovým mostem mezi lidovým uměním a moderními trendy secese. Zrodil se tak jedinečný vizuální jazyk, který vynikal harmonií mezi minulostí a budoucností.

Barevný svět folklorního ornamentu

Moravský folklorní ornament byl víc než jen zdobný prvek. Na krojích, keramice nebo dřevěných výrobcích nesly stylizované květinové, zvířecí a geometrické motivy často hluboké duchovní a symbolické poselství. Například červená růže na ženském kroji symbolizovala mládí a vášeň, zatímco modrý zvonek odkazoval na věrnost a klid. Tyto vzory měly vždy úzký vztah k přírodě, odrážely její cykly a barvy, a staly se tak nedílnou součástí identity regionu.

Ornamenty nebyly jen estetickou záležitostí, ale často se spojovaly s ochranou proti zlým silám či přinášely štěstí. Tento aspekt přešel i do secesního umění, kde se motivy zjednodušily, ale jejich podstata zůstala zachována.

Kouzlo secese: Dialog mezi tradicí a inovací

Secese přinesla nový pohled na dekorativnost – snažila se o propojení estetiky a funkce, kdy každý detail měl své místo a smysl. Na Moravě byl folklor přirozeným zdrojem inspirace, protože nabízel bohaté spektrum motivů a technik, které mohly být stylizovány a převedeny do moderního designu.

Interiér chaty Libušín architekta Dušana Jurkoviče.

Dušan Jurkovič, jedna z nejvýznamnějších osobností moravské secese, je ukázkovým příkladem této symbiózy. Ve svých návrzích budov, například na Pustevnách nebo v Luhačovicích, využíval stylizované květinové ornamenty, vyřezávané dřevěné detaily a barevné motivy, které připomínaly lidové kroje a malby. Jurkovič dokázal propojit tradiční techniky s moderním architektonickým výrazem tak, že jeho stavby dodnes fascinují svou jedinečností.

Užité umění: Ornament v každodenním životě

Inspirace folklorními vzory se projevila i v oblasti užitého umění, zejména v keramice, textilu a kovových předmětech. Lidová malírna v Telči hrála klíčovou roli v přenesení ornamentů z lidových výšivek na keramické výrobky. Stylizované květy či geometrické vzory zdobily mísy, vázy a talíře, které se staly oblíbenými jak v domácnostech, tak mezi sběrateli umění.

Školní kresba z odborné školy pro zpracování dřeva ve Valašském Meziříčí, třída E. Pelanta, 1924

Dalším významným příkladem je činnost gobelínových škol ve Valašském Meziříčí, kde se tradiční motivy přetvářely do tapisérií zdobících secesní interiéry. Tyto textilie kombinovaly lidové ornamenty s geometrickými vzory, což vytvářelo působivou estetiku propojující staré a nové.

Folklor v obrazech: Joža Uprka a jeho odkaz

Malíř Joža Uprka přinesl moravský folklor na plátno a zpřístupnil jej širšímu publiku. Ve svých dílech, jako je „Pouť na Svatém Antonínku“, zachytil tradiční oděvy, ornamentální výšivky a slavnosti s neobyčejnou živostí. Uprkovy obrazy nejenže dokumentují lidové umění své doby, ale také ukazují, jak se jeho estetika stala součástí secesního výrazu.

Joža Uprka, Lanžhotské hody, (1898)

Joža Uprka ale nebyl jediný výtvarný umělec, který se k moravskému folkloru, ornamentu a lidové tradici ve svém díle hlásil. Vedle něj se moravským folklorem a ornamentikou zabývalo několik dalších umělců.

Například obrazy malíře a ilustrátora Antoše Frolky zachycují každodenní práci i slavnostní okamžiky v tradičních krojích na Slovácku a Valašsku. Folklorní motivy z Moravy často maloval i autor ilustrací k Lišce Bystroušce Rudolfa Těsnohlídka – Stanislav Lolek. Ornamentika a lidová kultura výrazně inspirovala také grafika a výtvarníka Františka Kyselu nebo Jano Köhlera, tvůrce dekorativních maleb a sgrafit s folklorními motivy, která zdobí řadu veřejných budov na Moravě.

Všichni tito umělci byli v různé míře ovlivněni moravským folklorem, lidovým uměním a ornamentikou, přičemž mnozí z nich byli spojeni s výtvarným hnutím kolem Joži Uprky a usilovali o zachycení autentické atmosféry moravského venkova.

Moravská secese: Jedinečný odkaz

Transformace folklorního ornamentu do moderního umění na Moravě zanechala hluboký otisk. Spojením tradičních motivů s principy secese vznikla díla, která nejen zdobila, ale také vyprávěla příběhy. Tento přístup si získal uznání v českých zemích, ale i za jejich hranicemi.

Dnes moravská secese zůstává inspirací pro designéry, architekty i umělce, kteří hledají způsob, jak propojit minulost s přítomností. Její odkaz žije dál, ať už v historických stavbách, sbírkách užitého umění, nebo moderních interpretacích folkloru.